Arche Siedlisko

Polityka standardów ochrony małoletnich

ZASADY OCHRONY DZIECI

Najważniejszą wartością dla nas jest zapewnić Ci bezpieczeństwo i spokojny pobyt. W tym celu stworzyliśmy zasady ochrony, które mają być drogą budowania przyjaznej przestrzeni dla wszystkich dzieci

Pamiętaj!

  • Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
  • Wszyscy pracownicy Obiektu w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę, kiedy Tobie lub innemu dziecku dzieje się krzywda.
  • Przez krzywdzenie dziecka powinieneś rozumieć działanie innej osoby dorosłej lub innego dziecka, które ujemnie wpływa na Twój rozwój fizyczny lub psychiczny.
  • Jeśli będziesz zmagać się z jakimś problemem lub kryzysem lub wiesz, że ktoś z Twojego otoczenia ma taki problem, nie jesteś sam! Powiedz nam o tym, wspólnie możemy więcej!
  • Dbamy o Twoją prywatność. Jeśli nie chcesz być na zdjęciach, masz prawo powiedzieć NIE.
  • Podczas korzystania z internetu bądź ostrożny.
  • Jesteśmy różni, ale każdy z nas jest wyjątkowy. Szanujemy się nawzajem.
  • Spotkamy się z Tobą w miejscu, o którym wiedzą Twoi rodzice lub opiekunowie.
  • Masz prawo wiedzieć, co robimy, aby Cię chronić, dlatego pełna wersja standardów jest dostępna w naszym obiekcie i na stronie internetowej.
  • Masz prawo korzystać ze wsparcia. Jeśli coś złego się u Ciebie (lub w Twojej rodzinie, otoczeniu) albo po prostu potrzebujesz z kimś porozmawiać, możesz dać nam znać lub możesz zadzwonić pod te numery:

116111 – Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży

800 121 212 – Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W ARCHE SIEDLISKO

OGÓLNIE O STANDARDACH

  1. Na jakiej podstawie zostały przyjęte Standardy
    Standardy Ochrony Małoletnich (dalej „Standardy”) zostały przyjęte na podstawie art. 22c ust. 3 i nast. ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
  2. Gdzie obowiązują Standardy
    Standardy obowiązują w obiektach Arche Siedlisko [dalej „Hotel”], który jest obiektem hotelowym prowadzonym przez ARCHE S.A. z siedzibą w Warszawie przy ul. Puławskiej 361, 02-801 Warszawa, wpisanej do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000831001, posiadającą NIP 821-163-93-35 oraz REGON 710021277.
  3. Kogo obowiązują Standardy
    Standardy obowiązują personel Hotelu, jak również rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych małoletnich, jak również inne osoby, które obowiązane są do ochrony małoletnich w związku z pobytem w Hotelu.
  4. Co regulują Standardy
    Standardy regulują w szczególności:
    4.1. zasady zapewniające bezpieczne relacje między personelem Hotelu a małoletnim, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
    4.2. zasady i procedury identyfikacji małoletniego przebywającego w Hotelu i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w tym obiekcie;
    4.3. zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro mało-letniego znajdującego się na terenie Hotelu jest zagrożone;
    4.4. procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego;
    4.5. zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu Hotelu do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

CZĘŚĆ I
BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY PERSONELEM A MAŁOLETNIM

  1. Zasady ogólne
    Hotel prowadzi działalność z poszanowaniem praw człowieka, w szczególności praw małoletnich jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie. Dlatego też personel Hotelu traktuje małoletnich z należnym szacunkiem, poszanowaniem ich godności oraz potrzeb.
    Personel Hotel działa na podstawie i w granicach obowiązującego na terytorium Rzeczypospolitej Prawa, wewnątrzzakładowych aktów prawnych, jak również przedmiotowych Standardów.
  2. Komunikowanie się z małoletnim
    W komunikacji z małoletnimi personel Hotelu:
    1.1. zwraca się z szacunkiem do małoletniego, kierując się cierpliwością;
    1.2. słucha uważnie i udziela odpowiedzi adekwatnych do wieku i sytuacji małoletniego, w tym uwzględniając sytuację małoletnich niepełnosprawnych oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
    1.3. uwzględniać prawo małoletniego do prywatności
    1.4. nie krzyczy, nie upokarza, nie obraża, nie lekceważy, nie zawstydza małoletniego lub w inny sposób nie narusza jego godności.
  3. Zachowania niedozwolone
    Wobec małoletnich zakazane są w szczególności następujące zachowania:
    3.1. wszelkie zachowania, które zakazane są przepisami prawa, w tym przepisami prawa karnego;
    3.2. ujawnianie wobec nieuprawnionych informacji dotyczących małoletnich, takich jak: wizerunek małoletniego, informacje o sytuacji rodzinnej, opiekuńczej i prawnej;
    3.3. używanie wulgarnego języka, gestów, żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie do tematu seksualności małoletniego, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej, w tym zastraszanie, grożenie, przymuszanie;
    3.4. utrwalanie w jakiejkolwiek formie wizerunku małoletniego dla celów prywatnych, w tym filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu;
    3.5. proponowanie małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych ani innych nielegalnych substancji, jak również używanie ich w obecności małoletniego;
    3.6. nawiązywanie z małoletnim jakiejkolwiek relacji o charakterze romantycznym lub seksualnym, w tym czynienie komentarzy, żartów, gestów o charakterze seksualnym, jak również udostępnianie małoletnim w jakiejkolwiek formie treści erotycznych i pornograficznych;
    3.7. stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie fizycznej czy psychicznej, w tym w szczególności: bicie, szturchanie, szarpanie, popychanie, naruszanie integralności cielesnej małoletniego;
    3.8. dotykanie małoletniego w sposób, który mógłby zostać uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
  4. Dobór personelu
    4.1. Wszystkie osoby pracujące z małoletnimi muszą być dla nich bezpieczne, co oznacza m.in., że ich historia zatrudnienia powinna wskazywać, że nie skrzywdziły w przeszłości małoletniego.
    4.2. Każda osoba zatrudniana przez Hotel do prac związanych z edukacją, wypoczynkiem i opieką nad małoletnimi jest obowiązkowo sprawdzana w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Sprawdzenie odbywa się poprzez wydruk wyników wyszukiwania osoby w Rejestrze z dostępem ograniczonym, który następnie wkładany jest do akt osobowych osoby sprawdzanej. Sprawdzenie należy powtarzać co roku. Zakres danych osobowych niezbędnych do sprawdzenia osoby w Rejestrze znajduje się w Załączniku nr 1 do Standardów.
    4.3. Ponadto każda osoba zatrudniana/delegowana do pracy z dziećmi musi dostarczyć informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziałach XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego
    4.4. Personel zatrudniony do pracy z małoletnimi, w tym osoby, które mogą mieć potencjalny kontakt z małoletnimi powinny złożyć oświadczenie o braku karalności i o nietoczeniu się postępowań o czyny przeciwko małoletnim – Załącznik nr 2 do Standardów.
    4.5. Jeżeli osoba zatrudniana/delegowana posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego tego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów.
    4.6. Od osoby zatrudnianej/delegowanej należy również pobrać oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej. Załącznik nr 3 do Standardów.
    4.7. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas osoba zatrudniania/delegowana składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie. Załącznik nr 4 do Standardów.
    4.8. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: „Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.” Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
    4.9. W przypadku korzystania z usług podmiotów zewnętrznych Hotel zawiera w umowie z tym podmiotem stosowny zapis, który umożliwi egzekwowanie przez Hotel odpowiedniego standardu w zakresie sprawdzania pracowników przez tenże podmiot pod kątem ich bezpieczeństwa dla dzieci. Zapis umożliwi Hotelowi kontrolę spełnienia obowiązku pod rygorem natychmiastowego wypowiedzenia umowy oraz kary umownej lub innych sankcji związanych z niespełnieniem warunków umowy w tym zakresie.

CZĘŚĆ II
IDENTYFIKACJI MAŁOLETNIEGO I JEGO RELACJI W STOSUNKU DO OSOBY DOROSŁEJ

  1. Zasada ogólna
    5.1. Jedną z form skutecznego zapobiegania krzywdzeniu małoletnich jest identyfikacja małoletniego przebywającego w obiekcie hotelowym i jego/jej relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w obiekcie. Personel podejmuje wszelkie możliwe kroki zmierzające do przeprowadzenia identyfikacji małoletniego i jego relacji z osobą dorosłą, z którą znajduje się w obiekcie.
    5.2. Podczas rozmowy z osobą dorosłą należy zachować spokój, być uprzejmym
    i cierpliwym. Na początku rozmowy warto poinformować osobę dorosłą, że w Hotelu obowiązują Standardy Ochrony Małoletnich i w związku z tym personel może zadać dodatkowe pytania, w celu weryfikacji danych małoletniego. W razie potrzeby należy przywołać stosowne podstawy prawne, o których mowa jest na wstępie niniejszego dokumentu.
    5.3. W celu dokonania identyfikacji małoletniego oraz ustalenia jego relacji w stosunku do osoby, z którą przebywa w obiekcie należy:
    a. poprosić o dokument tożsamości małoletniego (dowód osobisty, paszport, legitymację szkolną) i odnotować jego dane w rejestrze gości hotelowych;
    b. zapytać o relację małoletniego w stosunku do osoby, z którą przybyło lub przebywa w Hotelu;
    c. w przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo małoletniego i osoby dorosłej należy zapytać o tę relację – osobę dorosłą oraz małoletniego;
    d. jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem lub opiekunem prawnym małoletniego, należy poprosić o okazanie dokumentu obejmującego zgodę rodziców lub opiekunów prawnych na wyjazd osoby dorosłej z małoletnim (np. pisemne oświadczenie);
    e. jeżeli osoba dorosła nie posiada dokumentu zgody rodziców, należy poprosić o numer telefonu wyżej wymienionych, aby zadzwonić i potwierdzić przebywanie małoletniego w obiekcie z obcą osobą dorosłą za wiedzą i zgodą rodziców/opiekunów prawnych. Należy także poprosić ją o wypełnienie stosownego oświadczenia, zgodnie ze wzorem przygotowanym przez Hotel. Oświadczenie powinno zawierać dane dziecka i dane dorosłego, z którym dziecko przebywa, wraz ze wskazaniem relacji jaka występuje pomiędzy dzieckiem a dorosłym. W przypadku gdy osoba dorosła nie jest rodzicem ani opiekunem prawnym dziecka, powinna oświadczyć, iż rodzice/opiekunowie prawni wyrazili zgodę na opiekę nad dzieckiem. Wzór oświadczenia stanowi Załącznik nr 5 Standardów.
    5.4. W przypadku oporu ze strony osoby dorosłej, co do okazania dokumentu małoletniego i/lub wskazania relacji należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu małoletniemu bezpieczeństwa, a jej stosownie wynika z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa.
    5.5. Po wyjaśnieniu sprawy w sposób pozytywny, należy podziękować za czas poświęcony na upewnienie się, że małoletni jest pod dobrą opieką i jeszcze raz podkreślić, że procedura ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim.
    5.6. W przypadku, gdy rozmowa nie rozwieje wątpliwości dotyczących podejrzenia wobec dorosłego i jego intencji skrzywdzenia małoletniego, należy dyskretnie powiadomić przełożonego i pracowników ochrony (o ile są w tym czasie na terenie obiektu). Aby nie wzbudzać podejrzeń można np. powołać się na konieczność skorzystania ze sprzętów na tyłach recepcji, prosząc osobę dorosłą, aby poczekała wraz z małoletnim w holu, restauracji lub innym miejscu. Przez przełożonego należy rozumieć Dyrektora Hotelu i osoby zastępujące Dyrektora, jak również jak również kierownika działu oddelegowanego do pełnienia dyżuru.
    5.7. Od momentu, kiedy pojawiły się pierwsze wątpliwości zarówno małoletni, jak i osoba dorosła powinni być pod stałą obserwacją personelu i nie zostawać sami.
    5.8. Przełożony, który został powiadomiony o sytuacji, podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji lub w razie wątpliwości przejmuje rozmowę z osobą dorosłą, w celu dalszych wyjaśnień.
    5.9. W przypadku, gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub popełnieniu przestępstwa na szkodę małoletniego, przełożony zawiadamia o tym fakcie policję. Dalej stosuje się procedurę w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie małoletniego.
    5.10. W przypadku, gdy świadkami nietypowych i/lub podejrzanych sytuacji są pracownicy innych działów Hotelu np. serwis sprzątający, obsługa pokoi, pracownicy baru i restauracji, strefy relaksu, ochrony obiektu i in., powinni oni o tym niezwłocznie zawiadomić przełożonego, który zadecyduje o podjęciu odpowiednich działań.
    5.11. W zależności od sytuacji i miejsca przełożony weryfikuje na ile podejrzenie krzywdzenia małoletniego jest zasadne. W tym celu dobiera odpowiednie środki prowadzące do wyjaśnienia sytuacji lub podejmuje decyzję o przeprowadzeniu interwencji i zawiadamia policję.
    5.12. Przykładowy przebieg rozmowy z osobą dorosłą oraz małoletnim opisany jest w Załączniku nr 6 do Standardów, a przykłady sytuacji mogących budzić podejrzenia znajdują się w Załączniku nr 7 do Standardów.

CZĘŚĆ III
REAGOWANIA W PRZYPADKU UZASADNIONEGO PRZYPUSZCZENIA, ŻE DOBRO MAŁOLETNIEGO JEST ZAGROŻONE

  1. Procedura w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie małoletniego
    6.1. Mając uzasadnione podejrzenie, że małoletni przebywający w obiekcie jest krzywdzone, należy niezwłocznie zawiadomić policję, dzwoniąc pod numer 112 i opisując okoliczności zdarzenia. W zależności od dynamiki sytuacji i okoliczności, telefon wykonuje osoba, która jest bezpośrednim świadkiem zdarzenia (pracownik/przełożony). Jeśli zawiadamiającym jest osoba z personelu obiektu, jednocześnie o zdarzeniu informuje swojego przełożonego.
    6.2. Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia małoletniego występuje wtedy, gdy:
    a. małoletni ujawnił wobec pracownika fakt krzywdzenia,
    b. pracownik zaobserwował krzywdzenie,
    c. małoletni ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem małoletnich w pokoju osoby dorosłej,
    6.3. W tej sytuacji, należy uniemożliwić małoletniemu oraz osobie podejrzewanej o krzywdzenie małoletniego oddalenie się z obiektu.
    6.4. W uzasadnionych przypadkach można dokonać obywatelskiego zatrzymania osoby podejrzewanej. W takiej sytuacji, do czasu przybycia policji, należy trzymać tę osobę w osobnym pomieszczeniu z dala od widoku innych gości, pod nadzorem dwóch pracowników.
    6.5. W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo małoletniego. Małoletni powinien przebywać pod opieką personelu do czasu przyjazdu policji.
    6.6. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa powiązanego z kontaktem małoletnim z materiałem biologicznym sprawcy należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby małoletni mył się oraz jadł/pił do czasu przyjazdu policji.
    6.7. Po odbiorze małoletniego przez policję należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz inne istotne dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i na wniosek służb przekazać ich kopię prokuratorowi lub policji.
    6.8. Po interwencji należy opisać zdarzenie w dzienniku zdarzeń lub innym dokumencie przeznaczonym do tego celu.

CZĘŚĆ IV
PROCEDURY I OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA SKŁADANIE ZAWIADOMIEŃ O PODEJRZENIU POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA NA SZKODĘ MAŁOLETNIEGO ORAZ ZAWIADAMIANIE SĄDU OPIEKUŃCZEGO

  1. Procedura i osoby uprawnione
    7.1. W zakresie składania zawiadomień stosuje się procedurę opisaną w Części II powyżej. Uprawnionymi do zgłaszania zawiadomień są osoby wskazane w pkt 5.6. powyżej.

CZĘŚĆ V
ZAKRES KOMPETENCJI OSOBY ODPOWIEDZIALNEJ ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU DO STOSOWANIA STANDARDÓW, ZASADY PRZYGOTOWANIA PERSONELU DO ICH STOSOWANIA ORAZ SPOSÓB DOKUMENTOWANIA TEJ CZYNNOŚCI

  1. Zakres kompetencji
    8.1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu Hotelu do stosowania Standardów jest Dyrektor Hotelu lub upoważniona przez niego osoba.
    8.2. Osoba, o której mowa w ust. 8.1. powyżej zapoznaje personel ze Standardami oraz odbiera od personelu oświadczenie, o którym mowa w pkt 4.3 Standardów., jak również jest odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu.
    8.3. Pracownicy zatrudnieni do pracy z dziećmi podlegają cyklicznym szkoleniom, co zostaje udokumentowane przez pracodawcę.
    8.4. Osoba, o którym mowa w punkcie 8.1, raz na dwa lata dokonuje monitoringu i ewaluacji Standardów.
  2. Zasady przygotowania personelu
    9.1. Personel przygotowywany jest poprzez stosowne przeszkolenie z treści i stosowania Standardów. Szkolenie odbywa się w terminie tygodnia od daty zatrudnienia. Za zorganizowanie szkolenia odpowiedzialna jest osoba, o której mowa w pkt 8 powyżej.
  3. Sposób dokumentowania
    10.1. Każdy ujawniony lub zgłoszony przypadek lub zdarzenie zagrażające dobru małoletniego zostaje odnotowany w stosownej ewidencji prowadzonej przez Dyrektora Hotelu.
    10.2. Każdy wpis do ewidencji uruchamia procedurę przeglądu i ewentualnej aktualizacji Standardów.

CZĘŚĆ VI
WYTYCZNE DO POLITYKI OCHRONY DZIECI W ZAKRESIE UWZGLĘDNIAJĄCYM SYTUACJĘ MAŁOLETNICH ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI , W TYM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI

Hotel zobowiązuje się do uwzględnienia sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dostosowując wytyczne z Załącznika nr 8, do specyfiki i zakresu działania obiektu.


Załącznik nr 1

Zakres danych pracownika/współpracownika/stażysty niezbędnych do sprawdzenia w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
Imię i nazwisko: _____________
Data urodzenia: _____________
Pesel: _____________
Nazwisko rodowe: _____________
Imię ojca: _____________
Imię matki: _____________
Rejestr dostępny jest na stronie: https://rps.ms.gov.pl/

Załącznik nr 2

Oświadczenie o niekaralności


(miejscowość, data)

Ja, niżej podpisany/a _______, legitymujący/a się dowodem osobistym o nr __, PESEL ___, oświadczam, że nie byłem/am skazany/a za czyny zabronione, odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karne-go, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/-em się takich czynów zabronionych, oraz że nie nałożono na mnie obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwo-jem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, jak również, że nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.
Ponadto oświadczam, że zapoznałem/am się z Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi w Hotelu i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.


Czytelny podpis

Załącznik nr 3

Wzór oświadczenia o krajach zamieszkania


(miejscowość, data)

OŚWIADCZENIE O KRAJACH ZAMIESZKANIA
Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat mieszkałem/am w następujących państwach, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo, którego jestem obywatelem/-ką:
Jednocześnie przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów dzia-łalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi/ informację z rejestrów karnych /oświadczenie/-a o niekaralności.
Jestem świadomy/-a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.


Czytelny podpis


Załącznik nr 4
Wzór oświadczenia o niekaralności dla cudzoziemców


(miejscowość, data)

Oświadczenie o niekaralności

Ja, ………………………………………….nr PESEL ……………………/nr paszportu ………………………………
oświadczam, że w państwie ……………………. nie jest prowadzony rejestr karny/ nie wydaje się infor-macji z rejestru karnego [niepotrzebne skreślić]. Oświadczam, że nie byłam/em prawomocnie ska-zana/-y w państwie ………………… za czyny zabronione, odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/-em się takich czynów zabronionych, oraz że nie nałożono na mnie obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stoso-wania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.


Czytelny podpis

Załącznik nr 5

Wzór oświadczenia w sprawie identyfikacji małoletniego i jego relacji z osobą dorosłą z którą prze-bywa w Hotelu.

Karta meldunkowa dziecka

Imię / First name
Nazwisko / Surname
Nr dokumentu / Passport No.
Data urodzenia / Date of birth
Stopień pokrewieństwa /
Degree of kinship
Data zameldowania /
Arrival Date
Data wymeldowania / Departure Date

Oświadczam, że zapoznałam/am się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi w „ARCHE” Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, które zostały przyjęte na podstawie art.22c ust. 3 i nast. Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. Oświadczam, że posiadam zgodę opiekunów prawnych małoletniego na opiekę nad małoletnim.

Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest „ARCHE” Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Puławska 361, 02-801 Warszawa (dalej jako ARCHE S.A.). Pani/Pana dane osobowe (m.in. imię i nazwisko, adres, adres e-mail, numer PESEL, numer karty płatniczej) będą przetwarzane odpowiednio w celach związanych z reali-zacją Standardów Ochrony Małoletnich obowiązującymi w „ARCHE” Spółka Akcyjna, usług hotelarskich, w tym do dochodzenia roszczeń z tytułu zniszczeń w pokoju hotelowym oraz w celach marketingowych administratora danych, a w przypadku wyrażenia zgody także w celach marketingowych innych podmiotów z grupy ARCHE (tj. ARCHE S.A.). Pełna treść klauzuli informacyjnej znajduje się na stronie internetowej hotelczestochowa.com oraz jest dostępna w wersji papierowej w Recepcji.

I declare that I have read the Standards for the Protection of Minors, which were adopted by „ARCHE” Spółka Akcyjna with its registered office in Warsaw, pursuant to Article 22c section 3 et seq. Act of May 13, 2016 on counteracting threats of sexual crime and protection of minors. I declare that I have the consent of the minor’s legal guardians to take care of the minor.

The administrator of your personal data is „ARCHE” Spółka Akcyjna with its registered office in Warsaw, address: ul. Puławska 361, 02-801 Warsaw (hereinafter referred to as ARCHE S.A.). Your personal data (including name and surname, address, e-mail address, PESEL number, payment card number) will be processed, respectively, for purposes related to the implementation of Standards for the Protection of Minors, which were adopted by „AR-CHE” Spółka Akcyjna, hotel services, including claims for damage to the hotel room and for marketing purposes of the data administrator, and in the event of consent, also for marketing purposes of other entities from the ARCHE group (i.e. ARCHE SA). The full text of the information clause is available on the website hotelczestochowa.com and also at the Hotel Reception in printed form.

Podpis rodzica lub opiekuna / signa-ture of parent or guardian
……………………………………………………………………………………………………………….

Załącznik nr 6
Wzór oświadczenia o niekaralności

Przykład rozmowy z osobą dorosłą, która pojawi się w Hotelu wraz z małoletnim:

Personel: W naszym obiekcie obowiązują Standardy Ochrony Małoletnich, dlatego też, w momencie rejestracji prosimy o przedstawienie dokumentów tożsamości wszystkie osoby będące gośćmi hotelowymi, które przybywają do Hotelu z małoletnim. Czy małoletni posiada przy sobie dokument tożsamości?

W sytuacji, gdy małoletni nie posiada dokumentu lub po sprawdzeniu dokumentu, nie ma pewności, że osoba dorosła jest prawnym opiekunem małoletniego, należy ustalić sytuację małoletniego i zadać poniższe pytania:

Personel:
 Jak nazywa się małoletni?
 Ile lat ma małoletni?
 Czy małoletni jest z Panem/ Panią spokrewniony? lub Czy jest Pan/Pani prawym opiekunem małoletniego?
 Czy ma Pan/Pani upoważnienie/pełnomocnictwo od opiekunów małoletniego uprawniające do sprawowania opieki nad małoletnim?
 Czy można poprosić o numer telefonu do opiekunów małoletniego, celem potwierdzenia?

Przykładowa rozmowa z małoletnim:
Personel:
 Jak się nazywasz?
 Ile masz lat?
 Gdzie mieszkasz?
 Kim jest osoba, z którą przyszedłeś/przebywasz/podróżujesz?
 Gdzie są twoi rodzice? Chcielibyśmy się z nimi skontaktować – czy masz do nich numer telefonu?

Załącznik nr 7

UWAGA! Każdą sytuację należy analizować indywidualnie. Nie każda sytuacja może świadczyć o wykorzystywaniu małoletniego, niemniej należy zachować czujność i zwracać uwagę na symptomy, które mogą budzić niepokój.
RECEPCJA
 Gość nie chce podać danych osobowych swoich ani małoletniego.
 Gość nie ma dokumentów swoich i/lub małoletniego.
 Gość płaci gotówką albo kartą prepaid albo płaci przez inną osobę.
 Gość przywozi ze sobą gadżety, prezenty dla małoletniego.
 Gość, który przybywa z małoletnim wynajmuje pokój np. z łożem małżeńskim.
 Podczas rejestracji stan małoletniego wskazuje na stres, zdenerwowanie.
 Małoletni pojawia się w Hotel np. nocy lub w czasie, kiedy powinno być w szkole.
 Można odnieść wrażenie, że gość nie chce, żeby małoletni nawiązał kontakt personelem recepcji.
 Gość, który melduje się z małoletnim zaprasza inne osoby, które nie są gośćmi hotelu.
 Gość, który melduje się z małoletnim przybywa bez bagażu.
 Gość zachowuje w stosunku do małoletniego w sposób nacechowany seksualnie.
 Małoletni jest ubrany niewłaściwie tak w stosunku do panujących warunków atmosferycznych, jak również w odniesieniu do wieku oraz osoby dorosłej.
 Małoletni nie wie, gdzie jest.
RESTAURACJA i BAR
 Gość dopytuje się o usługi seksualne dla dorosłych, w tym z młodymi osobami.
 Osoby z zewnątrz, niezameldowane w hotelu, zdają się szukać klientów i coś im oferować.
 Małoletni czekają przy stole albo w barze, na osobę dorosłą, która je odbiera i nie wydaje się być ich rodzicem czy opiekunem.
 Małoletni wydający się niespokojni, zdenerwowani.
 Osoba dorosła zachowuje się w sposób nacechowany seksualnie w stosunku do małoletniego.
 Widoczna wymiana gotówki pomiędzy osobą dorosłą a małoletnim.
 Dorosły podaje dziecku alkohol.
SŁUŻBA PIĘTER
 Brak zgody na sprzątanie pokoju przez cały pobyt gościa, który przebywa w pokoju z małoletnim.
 Dzieci pozostawione bez opieki przez długi czas w pokoju lub w ogóle nie wychodzą z pokoju.
 Osoba dorosła i małoletni nie wychodzą z pokoju albo wychodzą w godzinach, kiedy mało gości przemieszcza się w Hotelu.
 W pokoju znajdują się ubrania dziecięce albo zabawki, mimo, że małoletni nie został zameldowany.
 W pokoju, gdzie gość przebywa z małoletnim zauważono alkoholu albo narkotyki.
 W pokoju, gdzie gość zameldował się z małoletnim można zauważyć widoczne prezerwatywy itp.

Załącznik nr 8

WYTYCZNE DO POLITYKI OCHRONY DZIECI W ZAKRESIE UWZGLĘDNIAJĄCYM SYTUACJĘ MAŁOLETNICH ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI, W TYM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI.

I. Zasady ogólne
1) Każdego małoletniego należy traktować z należytym szacunkiem, nie dyskryminować ze względu na jakiekolwiek cechy, w tym specjalne potrzeby, niepełnosprawność, rasę, płeć, religię, kolor skóry, pochodzenie narodowe lub etniczne, język, stan cywilny, orientację seksualną, stan zdrowia, wiek, zdolności, przekonania polityczne lub status społeczny.
2) Okazywać wszystkim małoletnim troskę o ich dobro i rozwój.
3) Uwzględniać uniwersalne projektowanie, racjonalne dostosowania i modyfikacje, zapewniając równy dostęp osobom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami.
4) Eliminować bariery utrudniające małoletnim samodzielne funkcjonowanie i ekspresję, w tym bariery informacyjno-komunikacyjne, architektoniczne, cyfrowe.
II. Zalecenia dotyczące personelu – zasada ogólna:
1) Zaleca się, aby w Hotelu zapewnić obecność osoby posiadającej przeszkolenie i umiejętność udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
2) Każda pomoc świadczona małoletniemu ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami, musi następować w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa i uwzględniać najlepszy interes małoletniego.
3) Należy przeciwdziałać wszelkim formom ośmieszania, dyskryminacji, poniżania, zastraszania, oczerniania, wykluczenia małoletniego lub jakiejkolwiek innej formie przemocy psychicznej, fizycznej lub seksualnej. Należy natychmiast reagować na wszystkie tego rodzaju sytuacje, w tym między małoletnimi.
4) Wspieranie małoletniego w czynnościach samoobsługowych udzielając wsparcia małoletniemu, należy to czynić w taki sposób, by nie skutkowało to dyskomfortem, upokorzeniem, czy wyśmiewaniem przez inne osoby. Wspieranie powinno odbywać się w sposób bezpieczny, z zachowaniem prywatności, z możliwością kontroli przez inne osoby z personelu.
5) W sytuacji podejrzenia lub ujawnienia krzywdzenia zawsze należy stworzyć małoletniemu możliwość wypowiedzenia się, przedstawienia swojego zdania/opinii, pamiętając, że może to być dla małoletniego pierwsza i jedyna rozmowa (dziecko może już nie podjąć więcej prób poszukiwania wsparcia). Szczególnie ważne jest, by:
 wyrazić swoją troskę poprzez deklarację, że się małoletniemu wierzy;
 zapewnić małoletniego, że dobrze uczynił podejmując rozmowę o doznanej krzywdzie;
 wyjaśniać małoletniemu, że nie jest winien zaistniałej sytuacji;
 jednoznacznie negatywnie ocenić każdą formę przemocy, dając wyraźny sygnał, że jest ona niedopuszczalna i należy jej zapobiegać/powstrzymać;
 należy odpowiednio poinformować małoletniego, że tą sprawą zajmą się inne odpowiednie osoby, w tym udzielić mu informacji, że podjęte zostaną działania zapewniające mu bezpieczeństwo i że nie jest winne temu, co się stało.

III. Zachowania niedozwolone personelu
1) Omawianie w obecności osób nieupoważnionych sytuacji małoletniego, w tym jego sytuacji rodzinnej, zdrowotnej itp.
2) Deprecjonujące porównania z innymi;
3) Izolowanie w zamkniętym pomieszczeniu, przytrzymywanie drzwi, krępowanie ruchów poprzez wiązanie; stosowanie przymusu bezpośredniego możliwe jest wyłącznie w sytuacji wystąpienia przesłanek wynikających z ustawy o ochronie zdrowia psychicznego i zgodnie z przepisami tej ustawy.
4) Celowe prowokowanie u małoletniego wystąpienia lub eskalacji zachowań trudnych, niepożądanych.
5) Wyręczanie lub nadzorowanie bezpośrednie małoletniego ponad niezbędny poziom, m.in. podczas realizacji czynności samoobsługowych i higienicznych.
6) Lekceważenie lub powierzchowne, nieuważne traktowanie zgłaszanej przez małoletniego potrzeby wsparcia i pomocy.
7) Bierna postawa personelu w zakresie troski o rozwój i zabezpieczenie małoletniego w sytuacji zagrożenia jego dobrostanu.
IV. Procedura reagowania w przypadku zachowania trudnego, agresywnego lub przemocy ze strony małoletniego.
Celem zastosowania procedury jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim małoletnim i dorosłym przebywającym w placówce/instytucji/działalności w przypadku wystąpienia sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia i życia tych osób.
Zakres zastosowania procedury:
 naruszenie nietykalności fizycznej innych osób;
 przemoc psychiczna, naruszenie godności osobistej;
 bójki, pobicie;
 stworzenie zagrożenia dla zdrowia i życia własnego i innych;
 groźby użycia przemocy;
 posługiwanie się niebezpiecznym przedmiotem;
 niszczenie mienia.
Zakres odpowiedzialności:
 każdy z personelu może zauważyć lub być poinformowany o wystąpieniu aktów agresji, przemocy;
 każdy z personelu ma obowiązek zareagować w sytuacji agresji, przemocy (będąc świadkiem zdarzenia lub osobą poinformowaną o zdarzeniu) tj. podjąć próbę przerwania sytuacji, zapewnić bezpieczeństwo osobom: świadkom, krzywdzonemu, krzywdzącemu – ich odizolowanie;
 zastosowanie procedury reagowania odbywa się z poinformowaniem osoby wskazanej do podejmowania działań interwencyjnych, która następnie zajmie się całościowo sprawą lub innej osoby decyzyjnej (np. dyrektor, specjalista).